Florence-Assisi, blog 9

Wandelstokken zijn voor oude mensen

Leestijd: ongeveer 2 minuten

Eerlijk gezegd dacht ik lange tijd dat je voor een stevige wandeltocht geen wandelstokken nodig had. En op vlak terrein klopt dat ook wel. Maar inmiddels heb ik ervaren dat bij het stijgen en dalen van heuvels wandelstokken absoluut van toegevoegde waarde zijn. Zoals ik in een eerdere blog al vertelde, was ik mijn wandelstokken al op dag 1 kwijt. Daarna heb ik het prachtige Italiaanse heuvelland een poos zonder stokken doorkruist.

Een tocht met hulp
De klim naar het kloostercomplex in La Verna bleek een uitdaging. Het pad was veranderd in een modderpoel, stukgelopen door wandelaars en mountainbikers. Glibberend, zonder stokken, kwam ik boven. In een restaurant ontmoette ik 3 vrouwen uit Zuid-Duitsland die de volgende ochtend terug naar huis zouden vliegen. Hun – toegegeven, oude – wandelstokken konden niet mee terug. Ze vroegen of ik ze wilde gebruiken.

Ik nam ze aan, al voelde ik er weinig voor. De stokken waren bovendien ongelijk. Tot het laatste moment liet ik ze in mijn kamer liggen, omdat ik ze eigenlijk niet wilde gebruiken. Wandelstokken zijn immers voor óude wandelaars. Toch besloot ik ze uiteindelijk mee te nemen, omdat de dames zeiden dat ze je knieën ontlasten. Wat dom dat ik ze niet eerder wilde gebruiken! Bij het klimmen en dalen bleken ze inderdaad bijzonder nuttig.

Een rake parallel met ondernemen
De parallel met ondernemen dringt zich op: de ondernemer met een paar onmisbare ‘wandelstokken’ (managementassistenten of ondersteuners) functioneert simpelweg beter. Juist als een ondernemer wordt ondersteund, geïnformeerd en geadviseerd bij zijn dagelijkse werkzaamheden, neemt de effectiviteit enorm toe.

Veel ondernemers zijn ideeënrijk, maar niet altijd gestructureerd. Ze springen van hot naar her, gedreven door intuïtie en ondernemersgevoel. Voor henzelf logisch, maar voor de omgeving lastig te volgen. Daarbij denken ze vaak verstand te hebben van personeelszaken, communicatie of organisatievraagstukken en bemoeien zich er graag mee.

Maak meer tijd vrij voor je klant
Als ik terugkijk op mijn eigen praktijk, heb ik me te veel gericht op zaken waarin ik niet uitblonk. Dat leidde me af van de dingen waarin ik wél goed was. Veel ondernemers verliezen tijd aan zaken die ze niet per se zelf hoeven te doen, waardoor ze minder tijd overhouden om effectief aan hun klanten te besteden.

Ik moet denken aan mijn tijd bij de Belastingdienst. Toen teamvorming in opkomst was, werden veel uitstekende inspecteurs en accountants teamleider. In plaats van complexe dossiers behandelen, zaten ze ineens de hele dag te vergaderen en declaraties te controleren.

Rendement door loslaten
Juist nu is er veel behoefte aan ondernemersadvies. Accountants zouden zich daar volop op moeten richten. Dat lukt alleen als ze het grootste deel van hun operationele taken durven overlaten aan hun ‘wandelstokken’: secretariële, HR- en communicatiemedewerkers. In een goed georganiseerde omgeving of met externe ondersteuning kunnen zij veel werk overnemen.

Mijn advies: een ondernemende accountant zou minstens 80% van zijn tijd met klanten en advies bezig moeten zijn. Dáár ligt de waarde. Over rendementsverbetering gesproken.

Zin om eens te sparren over organisatieontwikkeling of het loslaten van randzaken? Neem gerust contact met me op. Een goed gesprek op kantoor, of tijdens een wandeling door het Hollandse landschap, kan verhelderend zijn. Zeker als je de juiste wandelstokken gebruikt.