Florence-Assisi, blog 6
De waard van Consuma
Leestijd: 2 à 3 minuten
Na een lange wandeltocht door bossen en over pittig te beklimmen heuvels, bereikte ik uiteindelijk het plaatsje Consuma en wat verderop de albergo ristorante waar ik zou overnachten. De albergo was op een unieke plek gesitueerd en dat was op zichzelf al een USP. De waard was een vriendelijk en behulpzaam man, die het zichzelf moeilijk maakte. Voor deze ondernemer gold: het kon eenvoudiger, efficiënter en effectiever.
Het hotel had een authentiek karakter, wat in de praktijk betekent dat het sterk verouderd was. De kamer en badkamer hadden sedert de jaren 60 van de vorige eeuw geen modernisering meer ondergaan. De kamer deed mij sterk denken aan de Oost-Duitse hotels waar ik tijdens de Rennsteig overnachtte. Sfeerloos, koud, veel te groot voor het aantal gasten, maar wel met een balkon – handig om mijn kleding te drogen. De start van mijn verblijf verliep al onhandig: inchecken bleek erg lastig, omdat de gegevens niet leken te kloppen en het werkte ook niet mee dat 2 mannen tegelijk probeerden het inchecken te regelen. Eenmaal op de kamer ontdekte ik dat de lakenset ontbrak en ook mijn koffer moest ik nog bij de receptie oppikken. Enfin, allemaal uiteindelijk te regelen. Het diner bestond uit een pastagerecht. Keuze was er niet. De waard moest én zelf koken én de maaltijd zelf uitserveren. Al rennend op zijn sneakers presteerde hij het om de circa 20 gasten te bedienen. Verbaasd was ik dan ook wel toen er de volgende dag bij het ontbijt maar liefst 3 mannen liepen, die het allemaal niet bijzonder druk hadden. Broodjes van de bakker waren wel besteld, maar niet tijdig geleverd. Als wandelaar stel je geen hoge eisen, maar als ondernemer zag ik hoe de waard zijn performance met weinig aanpassingen zou kunnen verbeteren.
Effectieve stappen naar succes
Samenvattend zou je kunnen stellen dat de finishing touch ontbrak; het was een soort ‘mannenhuishouden’ en dat zag en voelde je. Er was geen goede taakverdeling. Hoe jammer als je over een hotel beschikt op een unieke plaats, dat je het succes niet kunt afdwingen. Je hebt de middelen, maar mist de skills om een dergelijke albergo tot een succes te maken. Effectieve stappen om deze neerwaartse spiraal om te keren? Het verkleinen van de feitelijke gebruiksruimte en deze sfeervol inrichten; zorgen voor klantgerichte dienstverlening; het aantal medewerkers en de taakindeling afstemmen op de behoefte; en collega’s in het team opnemen met talenten die in het huidige team nog ontbreken. Het zou allemaal al snel effect hebben en wellicht zelfs een prijsverhoging legitimeren.
Een divers team voor rijke inzichten
Een gevarieerd team, uiteenlopend in onder meer talenten, benadering, achtergrond en ambities kan leiden tot een bredere, interessantere aanpak. Zo kan in mannenteams het opnemen van een vrouwelijk teamlid een andere benadering tot gevolg hebben. Met de kennis van nu zou ik bijvoorbeeld in het verleden beslist meer vrouwen in mijn team hebben opgenomen. Ik zou nu ook geen bestuurslidmaatschap meer ambiëren in een bestuur of raad van toezicht zonder vrouwen. Een gemengde samenstelling leidt tot bredere inzichten en betere risicobeheersing.
Heldere bedrijfsidentiteit voor klantmatch
Zorg ook voor een professionele uitstraling binnen je team. Zo haak je de juiste klanten aan, die je ook op een hen passende wijze bedient. Eigenlijk zou ieder bedrijf moeten weten wat zijn identiteit is en de uitstraling naar de markt, om de beste match met het klantenbestand te hebben en de medewerkers aan te trekken die bij de bedrijfscultuur passen. Dit klemt te meer in een tijd waarin er voldoende klanten zijn, maar een schromelijk gebrek aan medewerkers. Het spreekt voor zich dat je dan ook moet weten welke klanten of klantcategorieën je wilt bedienen. De beste match levert het beste resultaat op.
Graag eens sparren over je bedrijfscultuur en voor welke klanten je wilt werken? Neem gerust contact op, voor een afspraak binnen kantoormuren óf tijdens een inspirerende wandeling door de natuur.