Florence-Assisi, blog 5
Focus
Leestijd: 2 à 3 minuten
Omdat ik niet over een digitale kaart beschikte tijdens mijn pelgrimstocht, was de eerste dag al direct een zoektocht om Florence uit te komen en de goede route te vinden en te lopen. Na een lange dag met verschillende keren omlopen kwam ik uiteindelijk in Pontassieve aan. Wederom een wandeldag die een leerzame ervaring voor de wandelaar én de ondernemer met zich meebracht.
Het was warm en bij de toegang tot de plaats moest ik eerst eens goed bekijken waar ik zou overnachten. Met een tekeningetje in de ene hand en de telefoon met Google Maps open in de andere hand, wandelde ik naar mijn overnachtingsadres. Daar ervoer ik hoe koud water na een lange dag wandelen smaakt. Heerlijk! De volgende dag stond ik uitgerust op om de tocht naar Consuma te ondernemen. Maar tijdens het ontbijt realiseerde ik me plotseling dat ik mijn wandelstokken kwijt was! Bij het zoeken naar de B&B was ik niet meer geconcentreerd op mijn stokken en ben ik ze verloren. Oorzaak: te weinig focus op alles wat op dat moment belangrijk was.
Stuiterbalgedrag
Een nieuwe parallel met ondernemen dient zich aan. Een kenmerk van ondernemers, met name van de ‘bouwers’, is dat zij openstaan voor heel veel opties. Soms vertonen ze stuiterbalgedrag, doordat ze overal mogelijkheden en kansen zien waar ze enthousiast over zijn en achteraan rennen. Dit nastreven van een breed scala aan mogelijkheden heeft als grote valkuil dat de focus op succesvolle of noodzakelijke activiteiten kan ontbreken. Het gevolg? Minder succes in het bereiken van doelen of veel meer energie kwijt zijn voor hetzelfde resultaat. En passant verliezen deze ambitieuze ondernemers soms ook hun zakelijke inner circle, omdat de snelle en wisselende gedachtengangen en hersenspinsels van de ondernemer voor hen niet te volgen zijn.
Heldere doelen
De hierboven beschreven observaties uit mijn dagelijkse praktijk leiden tot een duidelijk advies: formuleer je strategische doelen helder. Maak een duidelijk plan dat niet alleen in je hoofd, maar ook papier is vastgelegd. Dat kan op hoofdlijnen, maar zorg ervoor dat het ook de medewerkers en de omgeving volstrekt duidelijk is waar het bedrijf op aankoerst en welke doelen worden nagestreefd. De tijd die je hierin investeert, betaalt zich terug. Dus neem de tijd die nodig is voor dit belangrijke onderdeel in je bedrijfsvoering.
Gun jezelf die strategie en houd daar de focus op
Uit mijn praktijkervaring als ondernemer, registeraccountant en adviseur voor vele ondernemers weet ik dat een duidelijk doel voor jezelf zeker niet automatisch helder is voor je medewerkers en omgeving. En dat kost tijd, communicatiekracht en levert soms ook frustratie op. Realiseer je dat de verantwoordelijkheid voor een heldere strategie primair bij jou als ondernemer ligt! Gun jezelf een duidelijke strategie en houd daar de focus op, je zult er in de praktijk veel voordeel van hebben.
Wil je eens sparren over de strategische richting van je onderneming? Of hoe je daar de focus op houdt? Neem gerust contact op, voor een afspraak binnen kantoormuren óf tijdens een inspirerende wandeling.